Veckans miljöhjälte

Då kritik framkommit från en läsare som propagerade för att det var bättre att uppmuntra än att döma så kommer, på Olofs önskan, här en ny kategori. Jag vet inte om det blir något återkommande. Men då och då ska jag förhoppningsvis kunna hitta någon som faktiskt gör något bra för miljön.
Följande utspelade sig idag vid OL-bordet på Nordenbergsskolan:
En 18-årig pojke/man, vi kan tills vidare kalla honom X satt och avnjöt en burk Coca-Cola. När X druckit upp kastade han aluminiumburken i papperskorgen. Undertecknad kunde inte låta bli att kommentera detta och säga åt X att istället slänga burken i den burkinsamling som finns på flera ställen i skolan. Jag plockade upp burken tillsammans med en annan burk som redan låg i papperskorgen och gav den till X. Efter lite övertalning lyckades jag få X att ta burken med bort till insamlingen, trodde jag. Dock försökte han lura mig och slängde så tyst som möjligt burkarna i en annan, vanlig, papperskorg. Tyvärr för X så var jag inte så lättlurad. Jag märkte detta och fick iväg honom igen för att plocka upp burkarna och slänga dem på rätt ställe. Tillslut fick jag som jag ville, burkarna hamnade där de hörde hemma, och förhoppningsvis lärde sig X, eller Arvid Käll som han heter i verkligheten, någonting. När det gäller miljö är det inte tanken som räknas utan de val man i slutändan gör. Därför tycker jag att Arvid gjort sig förtjänt av titeln veckans miljöhjälte den här veckan! Grattis!

joå


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0