Kalla fakta, Borgenstyle

Jag har gjort en upptäckt. Om Olofströmshus/Nordenbergsskolan/Olofströms kommun vore en person så skulle de varit en riktig lågoddsare inför måndagens miljöbovstitel. Såhär ligger det till: På Borgen finns 60 lägenheter. 55 av dem är uthyrda. I de övriga fem står det tomt. De borde då rimligtvis inte förbruka någon el. Men icke. I var och en av dessa lägenheter finns ett kylskåp. Dessa kylskåp är alla påslagna. Varför kan man undra? Enligt Mats som rapporterat till mig är det så att dessa kylskåp är gamla och inte miljöklassade. Uråldriga kylskåp som inte varit i gång på ett tag har en tendens att sluta fungera när man startar dem. Därför låter man dem vara igång, helt i onödan, så att de inte ska gå sönder. Anledningen till att de inte kan vara avstängda och sedan startas upp när de behövs är alltså av ekonomisk art. Det blir tydligen billigare att ha igång dessa kylskåp i flera år än att stänga av dem och om de, o hemska tanke, skulle gå sönder köpa nya, moderna, miljöklassade kylskåp. Helgens diss går helt klart till de ansvariga för detta påhitt. Hur mycket el fem kylskåp drar under ett år vill jag knappt tänka på. Inte konstigt att polarisarna smälter.

iöougyi


Kommentarer
Postat av: Johan

Vilken bomb du släpper! Stäng av kylskåpen!!

2010-11-13 @ 23:12:19
Postat av: Anna

jajjamen, min första scoop kanske. Tror att jag borde skicka ett litet argt mejl eller ringa ett litet telefonsamtal till de ansvariga. Såhär kan vi ju inte ha det! :O

2010-11-13 @ 23:29:11
Postat av: Blum

Skriv en arg lapp istället!

Det har större slagkraft :)

2010-11-14 @ 12:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0