Veckans miljöbov 2-2011

Bloggens mest omdiskuterade kategori är tillbaka, denna gång med en helt ny motivering.
Veckans miljöbov är en tjej som tillbringar väldigt mycket tid med sin pojkvän. Faktum är att hon både sover, bor och förvarar sina kläder och tillhörigheter hos honom. Sitt egna rum använder hon ca en gång i veckan då hon lagar mat till sitt snälla matlag. Detta rum är alltså i stort sett oanvänt. Ändå står elementet säkerligen igång och värmer upp. Helt i onödan, enligt mig. Sänk värmen några steg, Anna Jonson!

fyi


Kommentarer
Postat av: Den dryge entusiasten

Alltså inte för att vara dryg bara för att vara dryg, men när det gäller motivationsvetenskap så vet alla att positiva förstärkningar fungerar bättre än negativa reprimander när beteenden ska förändras. Borde du inte istället för att ha veckans miljöbov ha veckans miljöhjälte? (också ett bra sätt att påpeka att du gjorde förbättringar under PA:s gång ;)



Tips: Kolla upp olika beteendevetenskapliga teorier (typ Maslow's behovstrappa, Zetterbergs motivationsteori, Herzberg) till din projektarbetsredovisning, det kommer att ge pluspoäng om du också tillämpar dessa i ditt PA.

2011-02-01 @ 12:47:43
Postat av: Anna

Dryg är ju just vad du är Olof, du kommer visst aldrig ifrån det. Veckans miljöhjälte kan helt klart vara något jag kan komplettera med, men det är betydligt roligare att hänga ut folk. Syftet med kategorin är inte främst att få de här personerna att ändra sig utan att belysa de miljöovanor de har och att skapa lite diskussion på borgen. Jag tror inte att det är lika intressant att diskutera någon som varit duktig som att diskutera någon som gjort fel. Det borde väl du veta, när du bodde här var du i alla fall bra på att uppmärksamma andras fel snarare än de de gjorde bra! :)



Men visst, det är en intressant tanke. Dock så tror jag inte att jag ska blanda in dina kunskaper från Psykologi A. Jag läser trots allt inte den kursen, behöver ju inte läsa 2900 poäng som vissa andra ;)

2011-02-01 @ 22:03:36
Postat av: Same as above

Vilken fientlighet mot den här bloggens (typ) ende kommenterare :)



Jag menade verkligen inte att vara dryg utan kom bara med förbättringsförslag då jag (tro det eller ej) bara vill dig och naturen väl.



Lycka till med ditt PA även fortsättningsvis.

2011-02-06 @ 20:52:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0